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Id:PE1.1
Autor:Cabrera Gutierrez, Lizet; Mendoza Luna, Evelyn; Obando Castro, Patricia Soledad.
Título:Factores asociados a los niveles de depresión situacional en pacientes oncológicas^ies / Factors associated with levels of situational depression in cancer patients
Fuente:Rev. enferm. herediana;3(2):96-103, jul.-dic. 2010. ^btab.
Resumen:Objetivo: la investigación tuvo como objetivo identificar los factores asociados a la depresión en pacientes oncológicos. Material y métodos: estudio cuantitativo, descriptivo y de corte transversal realizado en el servicio de oncología del Hospital Edgardo Rebagliati Martins de Lima durante los meses de mayo a junio 2010. La muestra estuvo conformada por 44 pacientes hospitalizados que cumplieron con los criterios de inclusión. El instrumento utilizado para medir el nivel de depresión fue el inventario de depresión de Beck, para identificar los factores asociados se utilizó un cuestionario de preguntas cerradas elaborado por las investigadoras y validado a través de juicio de expertos y prueba piloto. Resultado: muestran que el factor sociocultural sentimiento ante el diagnóstico (p=0,002). con estos datos se concluye que la depresión en pacientes oncológicos se ve influenciada por factores socioculturales y propios de la enfermedad. (AU)^iesObjective: The research had as an objective to identify the factors related to depression on oncological patients. Material and Methods: It’s a quantitative, descriptive and cross sectional study made at the Oncology Service at Edgardo Rebagliati Mastins Hospital-Lima during the months of may – june of 2010. The sample was conformed by 44 patients hospitalized who fulfilled inclusion criteria. The tool used to measure the depression level was the Beck’s depression Inventory, and, to identify the associated factors, a closed question questionnaire was used, elaborated by investigators and validated by experts’ there was just an association between the patients’ satisfaction level about their disease and treatment (p=0.002). With these information it’s concluded that depression on oncological patients is more influenced by sociocultural and disease’s own factors, than personal factors. (AU)^ien.
Descriptores:Depresión
Factores de Riesgo
Pacientes
Servicio de Oncología en Hospital
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
 Análisis Cuantitativo
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/reh/v3n2/a7.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Gallo Woolcott, Karla Eleonora; Pachas Fernández, Carol Gissela.
Título:Riesgos a úlceras por presión según Escala Norton en una población de ancianos de un servicio domiciliario de Lima^ies / Risks for pressure ulcers according Scale Norton in aged patient at an institution of a domiciliary service of Lima
Fuente:Rev. enferm. herediana;1(1):26-32, ene-jun 2008. ^btab.
Resumen:Objetivo: determinar el riesgo de úlceras por presión según Escala Norton en ancianos y clasificar el nivel de riesgo según proveedor de cuidados. Material y Métodos: estudio cuantitativo descriptivo tipo transversal; realizado en el Programa de Prestaciones de Atención Domiciliaria/PADOMI, del Seguro Social de Salud/EsSalud de un distrito de Lima. La población estuvo conformada por 833 ancianos, considerando una muestra aleatoria de 152 conforme criterios de inclusión. Los datos se recolectaron mediante visita domiciliaria, entrevista y observación utilizando una ficha de trabajo que incluía datos sociodemográficos del adulto mayor/cuidador y escala Norton; para analizar los datos se uso la estadística descriptiva. Resultados: el 53,3 por ciento de ancianos se encontraba en un rango de 80-89 años de edad, 69,8 por ciento eran de sexo femenino, 54,0 por ciento viudos y 34,9 por ciento asistidos por un cuidador informal. Asimismo, el 43,4 por ciento presentó un riesgo medio para úlceras por presión, siendo que el 65,1 por ciento presentaba estado físico general regular, estado mental apático 45,4 por ciento actividad disminuida 65,1 por ciento, camina con ayuda 61,8 por ciento e incontinencia ocasional 55,5 por ciento. Con relación a clasificación de riesgo según cuidador, destacó el riesgo medio en todos los proveedores, sin embargo, el 26,4 por ciento asistido por cuidador informal presentó riesgo muy alto y el 25,9 por ciento asistido por otro familiar riesgo alto. Conclusiones: gran proporción de ancianos tuvo riesgo medio para presentar úlceras por presión, siendo que las condiciones determinantes lo incrementan. (AU)^iesObjetive: to determinate the risk of pressure ulcers according Norton's Scale in aged patient and to classify the level of risk according to supplier of care. Materials and Methods: the quantitative descriptive study transverse type realized in Program of Presentations of Domiciliary Attention-PADOMI-of the Social Assurance of Health (EsSalud) of district of Lima. The population was shaped by 33 aged patient considering sample of 152; the information was gathered by means of domiciliary visit, interview and observation. Using a card of work, which was including information of supplier of care/the elder adult and the scale Norton; for to analyze the information, using the descriptive statistics. Results: 53.3 per cent of the aged patient is in a range from 80 to 89 years, 69.8 per cent is of the feminine sex, 54.0 per cent widowers and 34.9 percentage is attended by a keeper, likewise we have that 43.4 per cent had an average risk to presenting pressure ulcers; being physical state regulate general 65.1 per cent mental state apathetic 45.4 per cent, activity diminished 65.1 per cent walks with help 61.8 per cent and incontinence occasional 55.5 per cent with relation to classification of risk according to keeper, the average risk stood out in all the suppliers, nevertheless, 26.4 per cent represented by informal keeper presented risk very high and 25.9 per cent represented high risk by another relative. Conclusions: great proportion of aged patient had average risk to present pressure ulcers, being that the determining conditions increase this risk. (AU)^ien.
Descriptores:Úlcera por Presión
Factores de Riesgo
Pacientes Ambulatorios
Anciano
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://www.upch.edu.pe/faenf/revfae/Riesgos_a_ulceras_por_presion.pdf / es
Localización:PE1.3; PE1.1

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Id:PE13.1
Autor:Osorio Rivadeneyra, Yasmín Luisa
Orientador:Echeandia Arellano, Juana Virginia Esperanza
Título:Actitud de la enfermera hacia el cuidado que brinda según la opinión del paciente hospitalizado en el Servicio de Medicina, Hospital Nacional Daniel Alcides Carrión, 2010^ies Attitude of the nurse toward the care that provides according to the opinion of the patient hospitalized in the service of medicine. National Hospital Daniel Alcides Carrión. 2010-
Fuente:Lima; s.n; 2011. 54 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:El presente estudio de investigación lleva por título "Actitud de la enfermera hacia el cuidado que brinda según la opinión del paciente hospitalizado en el servicio de medicina. Hospital Nacional Daniel Alcides Carrión. 2010", Callao - Perú; desarrollado durante los meses de Octubre a Noviembre del 2010. El objetivo general de la Investigación fue: Determinar la actitud de la Enfermera hacia el cuidado que brinda según la opinión del paciente. Los objetivos específicos fueron: Identificar la actitud de la enfermera hacia el cuidado físico, psicológico y social según opinión de los pacientes. Se empleó el diseño descriptivo, nivel aplicativo y de corte transversal; se realizó en los servicios de medicina 6B y 7B del H.N.D.A.C. La población estuvo conformada por un total de 128 pacientes, de los cuales se extrajeron una muestra de 50 pacientes, utilizando el muestreo no probabilístico intencionado seleccionando sólo ambos servicios. El instrumento utilizado fue la escala tipo Lickert modificada, las conclusiones son: que la mayoría de los pacientes opinan que las enfermeras presentan actitudes medianamente favorables hacia el cuidado que les brindan, también que las enfermeras tienen una actitud medianamente favorable con tendencia a desfavorable hacia el cuidado del paciente en el aspecto físico, que las enfermeras tienen una actitud medianamente favorable con tendencia a desfavorable hacia el cuidado del paciente en el aspecto psicológico y por último que las enfermeras tienen una actitud medianamente favorable con tendencia a desfavorable hacia el cuidado del paciente en el aspecto social (AU)^iesThis study of research is entitled "Attitude of the nurse toward the care that provides according to the opinion of the patient hospitalized in the service of medicine. National Hospital Daniel Alcides Carrión. 2010", Callao - Perú; Developed during the months of October to November 2010, and came to the need to find out what the attitude of the nurse toward the care that provídes accordíng to the opinion of the patíents. The overall objective of the investigation was: to determine the attitude of the Nurse toward the care that provides according to the opinion of the patient hospitalized in the service of medicine of HNDAC in 2010. The specific objectives were: Identify the attitude of the nurse toward the care physical, psychological and social according opinion of the patients. Employed the design, descriptive level software and cross-section; took place in medicine services in 6-B and 7-B of the National Hospital Daniel Alcides Carrion. The population was made up of a total of 128 patients, of which were extracted a sample of 50 patients, using the non-probability sampling intentionally selecting only both services. The instrument used was the scale type Lickert amended. The conclusions reached with the present research. study are: Most of the patients say the nurses have attitudes moderately favorable toward the care that give them, also that the nurses have an attitude moderately favorable with a tendency to unfavourabfe toward the patient care in the physical appearance, That nurses have an attitude moderately favorable with a tendency to unfavourable toward the patient care in the psychological aspect and finally that the nurses have an attitude moderately favorable with a tendency to unfavourable toward the patient care in the social aspect (AU)^ien.
Descriptores:Actitud
Cuidados Básicos de Enfermería
Pacientes Internos
Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adulto
Localización:PE13.1; E, WY, 100, O81, ej.1. 86713; PE13.1; E, WY, 100, O81, ej.2. 86714

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Id:PE13.1
Autor:Noriega Carrillo, Leslie Maritza
Orientador:Santos Falcón, Gladys Carmela
Título:Vivencias del adulto mayor durante su internamiento en un hospital III nivel de Lima Metropolitana^ies Experiences of older when admitted to a hospital III level of Metropolitan Lima-
Fuente:Lima; s.n; 2011. ix,173 .
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Licenciatura.
Resumen:El presente trabajo de investigación titulado "Vivencias del adulto mayor durante su internamiento en un Hospital de III nivel de Lima Metropolitana", teniendo como objetivo general, Comprender las vivencias del adulto mayor durante su hospitalización en el servicio de Medicina en un Hospital de III nivel de Lima Metropolitana. Tiene un abordaje cualitativo, tipo Estudio de Caso Cualitativo, los participantes del estudio fueron 8 adultos mayores de 60 años a más, de sexo femenino (5) y de sexo masculino (3); se utilizaron como técnicas de recolección de datos la '"Entrevista en profundidad", y la "Observación participante", con sus respectivas guías. Dentro de las consideraciones finales se encontraron vivencias positivas y vivencias negativas, las primeras enmarcan a una adecuada comunicación del paciente sea con el personal de salud y la familia, el sentirse respetado en su autonomía y creencias así como el sentirse apoyados y atendidos por la enfermera, sus familiares y amigos, además de percibir la preocupación de ellos hacia su bienestar. En relación a las vivencias negativas, emergieron en este rubro las limitaciones en la comunicación de algunos pacientes con el personal de salud, además el descuido y el maltrato recibido, el trato frio, la insensibilidad del personal de salud y en algunos casos el abandono de sus familiares, lo que limita la estabilidad emocional del paciente adulto mayor. El adulto mayor solicita mayor atención y cuidado de acuerdo a sus limitaciones, teniéndose en cuenta las características fisiológicas, emocionales, espirituales y sociales del adulto mayor, lo cual favorecería una adecuada atención según sus necesidades y requerimientos (AU)^iesThis research paper is entitled "Experiences of older when admitted to a hospital of Metropolitan Lima III”, with the general goal, understand the experiences of the elderly during hospitalization in the Medicine Department in a Hospital Metropolitan Lima III. Has a qualitative approach, qualitative case study, study participants were 8 adults over 60 years and older, female (5) and male (3), were used as data collection techniques Interview in depth, and Participant Observation their guides. In the final considerations were positive experiences and negative experiences, the first frame to enhance communication of patient is the health staff and family, feel respected in their autonomy and beliefs as well as feeling supported and cared for by nurse, their families and friends, and they perceive the concern to their welfare. With regard to negative experiences, emerged in this area of Iimited communication in some patients with health personnel, besides the neglect and mistreatment, cold treatment, the insensitivity of health personnel and in some cases abandonment of their families, limiting the patient's emotional stability elderly. The elder asked for more attention and care according to their limitations, taking into account the physiological, emotional, spiritual and social needs of the elderly, which would encourage adequate attention to your needs and requirements (AU)^ien.
Descriptores:Hospitalización
Pacientes Interno/psicología
Acontecimientos que Cambian la Vida
Investigación Cualitativa
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Anciano
Localización:PE13.1; E, WY, 152, N82, ej.1. 86787; PE13.1; E, WY, 152, N82, ej.2. 86788

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Id:PE13.1
Autor:Vela Velasquez, Carmen Gertrudes
Orientador:Matzumura Kasano, Juan Pedro; Mormontoy Laurel, Wilfredo
Título:Evaluación de la calidad del Servicio de Emergencia de adultos del H.N.E.R.M.-EsSalud, desde el punto de vista de los usuarios. Año 2005^ies Evaluation of the quality of the Service of Emergency of adults of the Hospital Nacional Edgardo Rebagliati Martins-EsSalud, from the point of view of the users, year 2005-
Fuente:Lima; s.n; 2010. 212 tab, graf.
Tese:Presentada la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Doctor.
Resumen:La calidad científica y ética de los servicios de salud es un derecho de todos los pueblos; los profesionales de salud y los gobernantes están obligados a proporcionarlos. Esta calidad debe ser evaluada y mejorada técnica y periódicamente por los gestores de salud, considerando las opiniones de los usuarios. La presente investigación tiene la finalidad de evaluar la CALIDAD del Servicio de Emergencia de Adultos del HNERM-EsSALUD año 2005, desde e punto de vista de usuarios. La investigación se realizó en el los pisos de hospitalización y unidades criticas del HNERM para los usuarios externos (UE) procedentes del servicio de emergencia y para los usuarios internos del hospital (UIH) . Para los usuarios internos del servicio de emergencia (UIE) , se hizo en su propio servicio. Tipo de investigación: cuali-cuantitativa, prospectiva, transversal y comparativa. En esta investigación se estudio el INTORNO del servicio en estudio (estructura, proceso y resultado) la aplicación de la ETICA DEONTOLOGICA, considerando la opinión de los usuarios. Resultados obtenidos. INTORNO del servicio en estudio (2005): ESTRUCTURA, apreciación desfavorable: Infraestructura inadecuada para el: 62.7 por ciento (UE), 60 por ciento (UIE) y 94.5 por ciento (UIH). Infraestructura de emergencia no es segura frente a desastres naturales, salidas de emergencia y explosiones, para el 94.5 por ciento (UIE) y 87.9 por ciento (UIH). Número inadecuado de personal asistencial, para el 65.3 por ciento (UE), 89.1 por ciento (UIE) y 76.9 por ciento (UIH). Número inadecuado de monitores, insumos, medicamentos, para el 59.6 por ciento (UE). Falta de tecnología de punta y en número adecuado, para el 76.4 por ciento (UIE) y 79.1 por ciento (UIH). Falta de insumos adecuados, para el 74.5 por ciento (UIE) y 76.9 por ciento (UIH). Falta de medicamentos en cantidad y calidad adecuados, para el 83.6 por ciento (UIE) y 72.5 por ciento (UIH). Estructura, apreciación favorable: Según opinión de los UE, UIE y UIH la única cualidad que reconocen en la estructura del servicio en estudio es al personal asistencial capacitado. El 67.2 por ciento de UE se sintieron seguros en local y para el 68.9 por ciento de UE existe un sistema de comunicaciones en el servicio en estudio. PROCESO. Proceso asistencial (PA) médico según los UE. Oportunidad de la atención: 87.4 por ciento. Alivio de molestias de pacientes: 81 por ciento. Curación de su emergencia: en promedio 51.8 por ciento; considerando tópico de ingreso a emergencia hay diferencia significativa a favor del TCA (74 por ciento) y de la UST (69.9 por ciento), con porcentajes menores para el TMA (43.3 por ciento) y para el TTA (56. 6 por ciento). PA de enfermeros según los UE. Cumplimiento de las indicaciones médicas: 85.5 por ciento; explicaron por la demora de atención: 62.5 por ciento; acudieron oportunamente al llamado del paciente: 67.7 por ciento. PA de los técnicos de enfermería según los UE. Acudieron al llamado del paciente: 79.1 por ciento. Proceso administrativo: 63.6 por ciento de los UIE no están de acuerdo con el manejo administrativo y de gestión del servicio en estudio; 67.3 por ciento de UIE no están de acuerdo con los Iineamientos de gestión y política de la gerencia médica y la gerencia general en relación al manejo del servicio. Para el ,50.5 por ciento de UIH no existe buena coordinación y relación del servicio de emergencia con los otros servicios del hospital. Para el 65.9 por ciento de los UIH no existe trabajo en equipo entre el servicio de emergencia y los otros servicios del hospital en el manejo general del paciente. RESULTADO. Grado de satisfacción de UE. Con la atención médica; satisfechos: 83.4 por ciento, insatisfechos: 16.6 por ciento. Con enfermería; satisfechos: 75.5 por ciento. Con los técnicos de E; satisfechos: 80.8 por ciento. Se solucionó su emergencia para el 73.6 por ciento de UE (Según tópico ingreso; mayor porcentaje para TCA<88.3 por ciento> (...) (AU)^ies.
Descriptores:Calidad de la Atención de Salud
Atención de Emergencias
Servicio de Urgencia en Hospital/organización & administración
Pacientes Ambulatorios
Pacientes Internos
Aceptación de la Atención de Salud
Gestión de Calidad
Estudios Prospectivos
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adulto
Mediana Edad
Localización:PE13.1; MD, WX, 215, V39, ej.1. 86353; PE13.1; MD, WX, 215, V39, ej.2. 86354

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Id:PE1.1
Autor:Vilcahuamán Cajacuri, Luis; Rivas Tarazona, Rossana; Paz Contreras, Dustin; Messarina Escalante, Edwin.
Título:Excelencia y calidad de tecnología en el INMP^ies / Technology excellence and quality in INMP
Fuente:Actual. matern. perinat;(9):44-48, ene. 2011. ^bilus, ^btab.
Resumen:La tecnología es transversal y a su vez parte esencial de la estructura que conforma los diferentes tipos de atención de salud, laboratorios, diagnóstico por imágenes, farmacia, esterilización, comunicaciones, etc. Sus diferentes elementos integrantes contribuyen a establecer la cobertura del servicio de salud. La tecnología del INMP requiere de una gestión para tomar decisiones adecuadas respecto a estrategias, planes, programas, inversiones, instalaciones, equipos, sistemas de información, procedimientos, funciones de la organización, localización y articulación con otros servicios institucionales que incorporen pacientes. En este sentido y con la dirección del Tecnopolo Salud CEBGETS de la PUCP, el INMP se ha propuesto desarrollar una Unidad de Gestión de Tecnología e Ingeniería Clínica para garantizar en el campo de los recursos tecnológicos, la efectividad clínica, la eficiencia, la seguridad del paciente y por tanto calidad de los servicios especializados que brinda a las madres y neonatos de alto riesgo. Esta primera fase de implementación muestra resultados tangibles particularmente en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales. UCIN con suficiente sostenibilidad económica y constituye el inicio innovador para el desarrollo de una moderna estructura de organización de los establecimientos de salud, con mejor capacidad de manejo de su tecnología. (AU)^ies.
Descriptores:Desarrollo Tecnológico
Tecnología Biomédica
Pacientes
Gestión en Salud
Ingeniería Biomédica
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Mendoza Fernández, Alfonso Ricardo.
Título:Día del paciente^ies / Patinet´s days
Fuente:Acta méd. peru;27(2):143-146, abr.-ago. 2010. .
Resumen:La propuesta del Día del Paciente, por parte de nuestro actual Decano, Dr. Ciro Maguiña Vargas, constituye una actividad solidaria y reflexiva de integración entre el personal de salud y el paciente, destinado a promover, en todos los establecimientos de salud diversas actividades de salud; preventivo – promocionales destinadas a incentivar la importancia de la salud de las personas, el significado de estar enfermo, y a la necesidad de un serio y sostenido esfuerzo de la humanización de la atención de la salud y el mejoramiento de los servicios de salud en el marco de los derechos fundamentales de la persona humana (AU)^iesThe Patients Day celebration, a proposal made by our Dean, Professor Ciro Maguiña-Vargas, is an opportunity for expressing solidarity with sick persons, and it is also a time for integration between healthcare personnel and patients. The main objective of this day is to promote in every health facility activities reinforcing the importance of maintaining good health, meditating on the meaning of being a patient, and to continue with this great crusade for humanization of healthcare services and the improvement of healthcare services, since healthcare is a fundamental human right. (AU)^ien.
Descriptores:Pacientes
Aniversarios y Eventos Especiales
Satisfacción del Paciente
Enfermedad
Humanismo
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v27n2/a11v27n2.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Maguiña Vargas, Ciro Peregrino.
Título:Sobre el Día del Paciente y acerca de las personas^ies / Celebrating a Special Day for Patients and reflecting on human beings
Fuente:Acta méd. peru;27(2):79-79, abr.-ago. 2010. .
Descriptores:Pacientes
Aniversarios y Eventos Especiales
Satisfacción del Paciente
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v27n2/a01v27n2.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Zolezzi Francis, Alberto Emilio.
Título:El paciente y las molestias digestivas^ies / The patient and their digestive complaints
Fuente:Rev. gastroenterol. Perú;30(2):[111-112], abr.-jun. 2010. .
Descriptores:Enfermedades del Sistema Digestivo
Pacientes
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/rgp/v30n2/a01v30n2.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Contreras Camarena, Carlos Walter; Galarza Manyari, Carlos Alberto.
Título:Perfil del paciente de medicina en un hospital público^ies / A profile of patients attending the medicine service in a public hospital
Fuente:Acta méd. peru;26(4):212-216, oct.-dic. 2009. ^btab, ^bgraf.
Resumen:Introducción: La diversidad de la demanda y la patología en un hospital general nacional hace difícil tanto la asistencia como la gestión administrativa. El conocimiento del perfil nosológico y socio demográfico de los pacientes hospitalizados en el departamento de medicina, permitirá planificar las inversiones en infraestructura, logística, equipamiento y personal de salud, además de facilitar la correcta asignación de recursos, mejorando la oferta y calidad del servicio. Objetivos: Determinar el perfil del paciente hospitalizado en el departamento de medicina. Material y método: Estudio observacional, descriptivo, transversal. Se escogió una muestra sistemática de 372 historias clínicas del total de 9959 hospitalizaciones registradas durante los años 2006 y 2007. Se recolectaron variables como edad, sexo, diagnóstico, hora y día de hospitalización, evolución, estancia hospitalaria, entre otros. Se determinaron frecuencias absolutas y relativas, DE, promedio, mediana, varianza. Resultados: Las causas de hospitalización fueron: enfermedades gastroenterológicas 11,56 por ciento, neumológicas 11,02 por ciento, cardiovasculares 9,67 por ciento, endocrinas 8,60 por ciento, hematológicas 5,37 por ciento, nefrológicas 4,84 por ciento, neurológicas 4,03 por ciento, reumatológicas 2,93 por ciento, infecciosas 2,68 por ciento, psiquiátricas 1,88 por ciento, oncológicas 1,07 por ciento y dermatológicas el 0,83 por ciento. Conclusiones: El paciente hospitalizado en medicina es de condición humilde, instrucción media, obrero, y con patología gastroenterológica, cardiorespiratoria y endocrina predominante. La mayor demanda de hospitalización se produce los días martes por las mañanas y la estancia hospitalaria promedio de 14,23 días. (AU)^iesIntroduction: The diversity of health needs in a national general hospital puts a heavy pressure on both medical assistance and administrative management. Knowing the pathologic and demographic profile of hospitalized patients in the Department of Medicine may allow us to plan future investments in infrastructure, logistics, equipment, and healthcare personnel, and it may also facilitate an appropriate resource allocation, improving both availability and quality of services. Objectives: To determine the profile of patients hospitalized in the Department of Medicine. Material and method: This is a descriptive, observational, and cross-sectional study. A systematic sample including 372 clinical records was chosen, from 9,959 total hospitalizations during 2006 and 2007. The following variables were collected: age, sex, diagnosis, time and day of hospitalization, outcome, and hospital stay. The following parameters were determined: absolute and relative rates, standard deviation, mean, median, and variance. Results: The main reasons for hospitalization were: gastrointestinal, 11.56 per cent; pulmonary, 11.02 per cent; cardiovascular, 9.67 per cent; endocrine, 8.60 per cent; hematological, 5.37 per cent; kidney, 4.84 per cent; neurological, 4.03 per cent; rheumatic, 2.93 per cent; infectious, 2.68 per cent; psychiatric, 1.88 per cent; neoplastic, 1.07 per cent; and dermatological diseases, 0.83 per cent. Conclusions: Hospitalized patients in the Department of Medicine are often independent workers, poor, halfway in school and predominantly affected by predominantly a gastrointestinal, cardiac and respiratory, and endocrine diseases. The greatest demand of hospitalizations takes place on Tuesday mornings, and the average hospital stay is 14.23 days. stay mean. (AU)^ien.
Descriptores:Pacientes Internos
Diagnóstico
Medicina
Hospitales Públicos
 Estudios Observacionales
 Epidemiología Descriptiva
 Estudios Retrospectivos
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto
Mediana Edad
Anciano
Anciano de 80 o más Años
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v26n4/a05v26n4.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Cotrina Pereyra, Rosa Ysabel; Pamo Reyna, Oscar Guillermo; Caravedo Baigorria, José Antonio; Meza García, Erick.
Título:Consenso para la prevención del tromboembolismo venoso en los pacientes de servicios de medicina^ies / Consensus for the prevention of venous thromboembolism in patients of the medicine wards
Fuente:Rev. Soc. Peru. Med. Interna;22(4):156-163, oct.-dic. 2009. ^btab.
Resumen:Venous thromboembolism is a complication that occurs frequently among adult hospitalized population. Its risk and prevention had been widely studied and divulgated in the surgical field, but less investigated in the clinicalarea, despite that the most feared expression of this disease, pulmonary thromboembolism, represents 5 to 10%of all hospital deaths, this phenomena forces to apply preventive measures.In 1986 the Massachusetts study published for the first time the numerous risk factors of hospitalized populationand the use of prophylaxis was only 32% of the hospitalized population. Thirteen years ago, a Peruvian SocialSecurity Hospital revealed the high prevalence of multiple risk factors for deep venous thrombosis in hospitalizedpopulation as well as the application of prophylaxis in less than 30% in such risk population. A year ago theENDORSE (1) multicentric study indentified that 55% of adult hospitalized population in medical services had risk of developing deep venous thrombosis and that only 39.5% were receiving adequate prophylaxis.Consensus guidelines in prophylaxis for this complication exist since 15 years ago, nevertheless such knowledge had not been translated into actions and apparently guidelines had not been always applied. The aim of delivering this document is to provide to the Peruvian medical community a tool to avoid the most frequent and mortal, preventable complication in adult hospitalized patients in medical services. This document is based on the eighth consensus conference on antithrombotic therapy, in national and international guidelines and publications about deep venous thrombosis and in the contribution of experts in Peruvian real life setting.(AU)^ien.
Descriptores:Tromboembolia Venosa/prevención & control
Consenso
Prevención de Enfermedades
Pacientes
Factores de Riesgo
Límites:Humanos
Medio Electrónico:http://www.medicinainterna.org.pe/revista/revista_22_4_2009/a05v22n4.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Domiguez, Liz; Aldama, Olga; Rivelli, Victoria; Gorostiaga, Graciela; Mendoza, Gloria; Célias, Luis; Aldama, Arnaldo.
Título:Lesiones pustulosas en pacientes con colitis ulcerosa^ies / Pustular lesions in patient with ulcerative colitis
Fuente:Dermatol. peru;19(3):222-225, jul.-sept. 2009. ^bilus, ^btab.
Resumen:Se presenta el caso de una paciente de 38 años de edad diagnóstico de Colitis Ulcerosa desde hace un año en tratamiento irregular, que bruscamente presenta lesiones pustulosas rápidamente evolutivas en tronco y extremidades, acompañada de exacerbación de los síntomas intestinales. Las lesiones cutáneas fueron clínica e histológicamente compatibles con Pioderma Gangrenoso. Se instauro tratamiento con prednisona y mezalazina con buena evolución. El Pioderma Gangranoso es una enfermedad cutánea inflamatoria necrotizante infrecuente caracterizada inicialmente por un nódulo o una pústula dolorosa que generalmente se ulcera y se agranda progresivamente. Frecuentemente se relaciona con otras enfermedades como la Colitis Ulcerosa. (AU) ^iesWe present a patient of 38 years old diagnosed with ulcerative colitis for a year at irregular treatment, which has sharply rapidly evolving pustular lesions on the trunk and limbs, accompanied by exacerbation of bowel symptoms. The skin lesions were clinically and histologically consistent with pyoderma gangrenosum. They were treated with prednisone and mezalazina with good evolution. Pyoderma gangrenosum is a rare necrotizing inflammatory skin disease characterized initially by a lump or pustule usually painful ulcer and enlarges progressively. Often associated with other diseases such as ulcerative colitis. (AU)^ien.
Descriptores:Heridas y Traumatismos
Pacientes
Colitis Ulcerosa
Límites:Humanos
Femenino
Adulto
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Chávez de Paz, Patricia; Ramos Muñoz, Willy César; Galarza Manyari, Carlos Alberto.
Título:Nivel de satisfacción del usuario en los consultorios externos de dermatología del Hospital Nacional Dos de Mayo. Diciembre 2006^ies / Customer’s satisfaction of the outpatient dermatological service of the Dos de Mayo National Hospital. December 2006
Fuente:Dermatol. peru;19(1):22-31, ene.-mar. 2009. ^btab, ^bgraf.
Resumen:OBJETIVO: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes con la atención médica recibida en los consultorios externos de Dermatología del Hospital Nacional Dos de Mayo (HNDM). MATERIAL Y MÉTODOS: Estudio descriptivo, transversal y observacional realizado en Diciembre del año 2006. Los pacientes fueron seleccionados mediante muestreo aleatorio sistemático. Se realizó una encuesta en la que se evaluó el nivel de satisfacción con la atención recibida en la consulta externa mediante una escala de Likert; cuando el paciente no se encontró satisfecho se interrogó por las razones de esto y se solicitó sugerencias para la mejora del servicio. RESULTADOS: Se entrevistó a 88 pacientes; la edad promedio fue de 34.8 mas o menos 15.1 años y el grupo etario atendido con mayor frecuencia se situó entre los 30 y 39 años. La mayor frecuencia de encuestados procedían de los distritos de San Juan de Lurigancho (17.0 por ciento) y La Victoria (9.1 por ciento). Al interrogarse por el nivel de satisfacción en los consultorios de Dermatología el 76.1 por ciento refirió que fue buena, 21.6 por ciento la consideró regular y 2.3 por ciento la consideró mala. La satisfacción del paciente se asoció significativamente con una buena información acerca de su enfermedad brindada por el médico (p=0.006). La insatisfacción se asoció a demora en la atención (p=0.001) y a la percepción que el médico atiende apurado (p=0.004). Los pacientes sugirieron para la mejora de la calidad de atención una sala de espera más amplia (15.9 por ciento), renovación del mobiliario de los consultorios (14.8 por ciento), atención médica rápida y temprana (5.7 por ciento). CONCLUSIONES: Existe un alto nivel de satisfacción del paciente con la atención médica recibida en consultorios externos de Dermatología del HNDM el cual se asocia a una buena información acerca de su enfermedad por parte del médico.(AU)^iesAim: To determine the customer’s satisfaction in the Dermatology Service of the Dos de Mayo National Hospital. Material and methods: A descriptive and cross-sectional study which was carried out in December 2006. Patients were randomly selected. The level of customer’s satisfaction was evaluated by a Likert’s scale. If patient was not satisfied, they were asked for the reasons and suggestions to improve. Results: 88 people were enrolled in the study. 56.8 per cent was female and the average age was 38.8 more or less 15.1 years old and the main group of age was between 30-39 years. The greater frequency of patients was from San Juan de Lurigancho (17.0 per cent) and La Victoria (9.1 per cent). 76.1 per cent, 21.6 per cent and 2.3 per cent expressed a good, a regular and a bad grade of satisfaction, respectively. The customer’s satisfaction was significantly associated with a good information about their disease (p=0.006). The dissatisfaction was associated with a long wait time (p=0.001) and the appreciation of an inadequate attention time (p=0.004). The suggestion of patients for the improvement of the service were a big waiting area (15.9 per cent), renovation of furniture (14.8 per cent) and less wait time (5.7 per cent). Conclusions: There is a higher level of customer’s satisfaction in the outpatient dermatological service of the Dos de Mayo National Hospital that is associated whit good information about their diseases.^ien.
Descriptores:Calidad de la Atención de Salud
Pacientes
Dermatología
Satisfacción del Paciente
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
 Estudios Observacionales
Límites:Humanos
Medio Electrónico:http://revistas.concytec.gob.pe/pdf/dp/v19n1/a04v19n1.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Romaní Romaní, Franco Ronald; Atencia Matute, Fernando Alonso.
Título:Nivel de conocimiento sobre la especialidad de medicina interna y percepción de los usuarios sobre el rol y capacidades del médico internista^ies / Knowledge and perception of users on roles of internal medicine specialty and medical internists
Fuente:An. Fac. Med. (Perú);70(1):33-40, ene.-mar. 2009. ^btab, ^bgraf.
Resumen:Introducción: La especialidad de medicina interna enfrenta muchos retos para permanecer competitiva en el sistema de salud, siendo el escaso conocimiento del público sobre la definición, capacidades y competencias de la medicina interna y del internista uno de esos retos. Objetivos: Determinar cuáles son los conocimientos y la percepción de los pacientes sobre el rol de la medicina interna y del médico internista. Diseño: Estudio transversal, descriptivo y analítico. Lugar: Hospital Nacional Arzobispo Loayza, Hospital Nacional Edgardo Rebagliati y una clínica privada. Participantes: Pacientes adultos que visitaron los servicios de Medicina interna de los tres hospitales. Intervención: Se invitó a llenar un cuestionario anónimo y autoadministrado a los participantes entre el 1 y el 15 de septiembre de 2008. Principales medidas de resultados: Nivel de conocimientosobre medicina interna e internista, percepción de confianza hacia el internista. Resultados: Quinientos pacientes completaron el cuestionario, 42,8 por ciento del Hospital Loayza, 40 por ciento del Hospital Rebagliati y 17,2 por ciento de una clínica privada. Solo 12,2 por ciento alcanzó un buen nivel de conocimiento. El 79 por ciento de pacientes tuvo percepción deconfianza en el internista para el manejo de síntomas, 50,2 por ciento confió en la habilidad clínica del internista y 45,9 por ciento confió en el manejo de las enfermedades específicas. Conclusiones: Los pacientes no tienen una definición clara de la medicina interna y el rol del internista. La percepción de confianza es alta con respecto al manejo de los síntomas, pero disminuye al tratarse de enfermedades específicas y de las habilidades clínicas del internista. Por lo tanto, debe realizarse esfuerzos de educación pública para mejorar el entendimiento del rol del internista comoespecialista en medicina de adultos.(AU)^iesIntroduction: Internal medicine specialty is challenged in remaining competitivein the complex health system. Low public awareness of the capabilities andcompetence of the internists is one of these challenges. Objectives: To determine patients’ knowledge and perceptions on both internalmedicine and medical internist roles.Design: Transversal, descriptive and analytical study. Settings: Arzobispo Loayza Hospital, Edgardo Rebagliati Hospital, and a private clinic. Participants: Adult patients attended at the three hospitals’ internal medicineservices. Interventions: The patients solved a self-administered and anonymous questionnaire in September 1-15, 2008. Main outcomes measures: Level of knowledge on internal medicine and internists and perception of confidence. Results: Five hundred patients answered the questionnaire, 42,8 per cent at Loayza Hospital, 40 per cent at Rebagliati Hospital, and 17,2 per cent at a private clinic. Only 12,2 per cent had an adequate level of knowledge; 79 per cent of patients demonstrated confidence in the internist’s ability to treat symptoms, 50,2 epr cent showed confidence in the internist for performing clinicalexamination and 45,9 per cent in the internist treating specific diseases. Conclusions: Patients do not have a clear definition on internal medicine and the role of internists. Therefore, efforts should consider public education on this topic in order to promote better understanding of the internist’s role as a specialist in adult medicine.(AU)^ien.
Descriptores:Medicina Interna
Médicos de Familia
Pacientes
Confianza
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adulto
Medio Electrónico:http://sisbib.unmsm.edu.pe/BVrevistas/anales/v70n1/pdf/a06v70n1.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Ticona Chávez, Eduardo Rómulo; Vásquez, Rubén Darío.
Título:Manejo institucionalizado del paciente con tuberculosis^ies / Institutionalized management of tuberculosis patients
Fuente:Rev. peru. med. exp. salud publica;26(3):358-363, jul.-sept. 2009. ^btab.
Resumen:El manejo del paciente con tuberculosis (TB) a nivel institucional, que garantice la disminución del riesgo de transmisión,una adecuada vigilancia al tratamiento, y optar por medidas de soporte social, esta convirtiéndose en una propuestapara el manejo de pacientes con TB multidrogo resistente (TB MDR) y extensivamente resistente a drogas (TB XDR) y en especial en el manejo de casos que no cumplan con un tratamiento adecuado o tengan condiciones sociales que pongan en riesgo su adecuado seguimiento. Se plantean algunas estrategias que ya han sido utilizadas exitosamente en otros países cuya implementación debe ser valorada a nivel local.(AU)^iesThe management of TB patient in close settings, that guarantee a decrease in transmission risk, an adequate surveillance to treatment, and to opt for social support measures, this one becoming a proposal for the management of MDR TB or XDR TB patients and specially in the management of cases that do not comply with an adequate treatment and/or havesocial conditions that put in risk their adequate follow up. Some strategies are exposed through this article that havealready been used in other countries and that we should value implementing them according to our local reality.(AU)^ien.
Descriptores:Tuberculosis
Tuberculosis/terapia
Hospitalización
Aislamiento de Pacientes
Perú
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v26n3/a15v26n3.pdf / es
Localización:PE14.1; PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:García Funegra, Patricia Jannet; Vargas Herrera, Javier Roger Raúl; Caballero Ñopo, Zila Patricia; Suarez Moreno, Víctor Javier; Fuentes Tafur, Luis Alberto.
Título:Sistemas de información: Internet, acceso y uso por trabajadores de salud y personas viviendo con VIH/SIDA^ies / Information systems: Internet, access and use by health workers and people living with HIV/AIDS
Fuente:Rev. peru. med. exp. salud publica;24(3):254-261, jul.-sept. 2007. ^btab.
Resumen:El Instituto Nacional de Salud desarrolló NETLAB, un sistema de información basado en la Web que aumenta la disponibilidad de los resultados de laboratorio a los trabajadores de salud y a los pacientes viviendo con VIH/SIDA (PVVS). Para asegurar su efectividad se requiere conocer aspectos como recursos y acceso a Internet. Objetivos: Describir las características del acceso a Internet y NETLAB por los usuarios (personal de salud y PVVS) y la infraestructura informática en los establecimientos en donde se administra TARGA, comparando Lima – Callao con Provincias. Materiales y métodos: Se incluyeron 48 establecimientos de salud públicos y privados que brindan TARGA, ubicados en 23 departamentos del Perú. Se elaboraron tres cuestionarios dirigidos a los trabajadores de salud, a PVVS y a técnicos de informática. Resultados: Se encuestó a 246 trabajadores sanitarios, a 201 PVVS y a 45 trabajadores de informática. El 95,5 por ciento de los trabajadores sanitarios reportaron que sabían navegar en Internet, 62,6 por ciento contaban con el servicio en sus oficinas, 85 por ciento conocía NETLAB y 36 por ciento contaba con una clave de acceso. El 50,7 por ciento de las PVVS reportaron saber navegar en Internet (85,5 por ciento en Lima y 45,7 por ciento en provincias; p<0,01), 81 por ciento accede a través de cabinas públicas y 93 por ciento está interesado en conocer sus resultados de laboratorio a través de Internet. Todos los establecimientos tienen Internet, pero la infraestructura informática y calidad de conexión a Internet es muy variada. Discusión: La elevada proporción de personal sanitario que utiliza Internet favorece la introducción y uso del NETLAB y sus herramientas de comunicación. La brecha de acceso a Internet entre PVVS residentes en Lima y provincias y la elevada proporción de uso de las cabinas públicas, plantea retos y oportunidades para promover la utilización de NETLAB en este grupo. (AU)^iesThe National Institute of Health developed NETLAB, a Web based information system that increases the availability of laboratory results to health workers and patients living with HIV / AIDS (PLWHA) in HAART. To assure its effectiveness it is necessary to explore issues available like resources access to Internet Objectives: To describe the characteristics of Internet access and NETLAB access by potential users and the IT infrastructure in places where HAART is administered. Methods: We included 48 public and private health facilities where HAART is administered for 23 departments for Peru. 3 questionnaires were prepared, one for health professionals, another for PLWA and another for informatics specialists from each center. Results: We included in the survey 246 health workers, 201 PLWA and 45 informatics workers. 95,5 per cent of the health workers reported they know how use the Internet, 62,6 per cent had Internet connection with in his offices. 85 per cent knew about NETLAB, but only 36 per cent had an access code. 50,7 per cent of PLWA knew how to use Internet (85,5 per cent in Lima and 47,7 per cent in provinces p<0,01). 81 per cent access trough the public Internet booths (“cabinas públicas”) and 93 per cent are interesting accessing their lab results trough the Internet. All the health facilities have Internet access though the quality of the connection is very heterogeneous. Discussion: The high proportion of health workers who knew how and uses the Internet is encouraging and favors the introduction and the use of NETLAB and communications technology. The access gap between PLWA in Lima and regions and the high frequency of use of public Internet booths represent a challenge but also opportunities to promote the use of NETLAB in this group. (AU)^ien.
Descriptores:Sistemas de Información en Laboratorio Clínico
Internet
Pacientes Ambulatorios
VIH
Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adulto
Medio Electrónico:http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v24n3/a09v24n3.pdf / es
Localización:PE14.1; PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Chuquiyauri Haro, Raul; Verdonck Bosteels, Kristien; Gonzalez Lagos, Elsa Violeta; Zamudio Fuertes, Carlos Eduardo; Echevarría Zarate, Juan Ignacio; Seas Ramos, Carlos Rafael; Gotuzzo Herencia, José Eduardo.
Título:Morbi-mortalidad de pacientes con tuberculosis hospitalizados en el Departamento de enfermedades infecciosas, tropicales y dermatologicas del Hospital Nacional Cayetano Heredia, lima - Perú entre los años 1990 y 2000^ies / Morbidity and mortality of patients with tuberculosis hospitalized at the Tropical medicine, Infectious Diseases and Dermatology Department at the Hospital Nacional Cayetano heredia from Lima-Peru, between 1990 - 2000
Fuente:Rev. med. hered;15(4):203-210, oct.-dic. 2004. ^btab.
Resumen:Objetivos: Describir las características clínico-epidemiológicas y la mortalidad de pacientes hospitalizados con tuberculosis (TBC) en el Departamento de Enfermedades Infecciosas, Tropicales y Dermatológicas del Hospital Nacional Cayetano Heredia (DEITD-HNCH) de Lima, Perú. Material y Métodos: Estudio retrospectivo y observacional que incluyó a pacientes hospitalizados desde enero de 1990 hasta diciembre de 2000 con diagnóstico de TBC definitiva o probable. Resultados: Se registraron 1340 altas con diagnóstico de TBC (18.7 por ciento). La edad promedio de los pacientes hospitalizados con TBC fue 33.5 más menos 15.1 años, 69.2 por ciento fueron varones y 28.1 por ciento infección por el Virus de Inmunodeficiencia Humana(VIH). La mortalidad por TBC fue 17.2 por ciento y permaneció constante durante el período. El número de muertes por TBC (230 pacientes) representó el 37.5 por ciento de las muertes por todas las causas (613 pacientes). De los fallecidos por TBC, 151 (65.6 por ciento) tuvieron TBC multisistémica, 60 (26.1 por ciento) TBC pulmonar y 19 (8.3 por ciento) TBC extrapulmonar exclusiva. Hubo sospecha clínica de TBC multidrogorresistente (TBC-MDR) en 51 (22.2 por ciento) pacientes fallecidos. Edad mayor de 30 años (OR = 1.6, 1.2 menor que OR menor 2.1) y tener infección por el VIH (OR = 5.4, 4.0 menor que OR menor que 7.3), constituyeron factores asociados a mortalidad en el análisis multivariado de los pacientes con TBC. Conclusiones: Tuberculosis representó el 18.7 por ciento del total de diagnósticos y el 37.5 por ciento de las muertes por todas las causas. La mortalidad relacionada con TBC en la unidad de enfermedades infecciosas de un hospital público referencial no ha disminuido en los últimos 11 años. Infección por VIH y ser mayor de 30 años están asociados a mortalidad. (AU)^iesObjectives: To describe clinical and epidemiological characteristics and mortality of inpatients with tuberculosis (TB) at a department of infectious diseases of a public hospital in Peru. Material and methods: We conducted a retrospective and observational study and included patients with a definite or probable diagnosis of TB hospitalized at the Department of Infectious Diseases of the Hospital Nacional Cayetano Heredia (DEITD-HNCH) in Lima between January 1990 and December 2000. Results: There were registered 1340 admissions of patients with TB (18.7 per cent). The mean age of inpatients with TB was 33.5 ± 15.1 years; 69.2 per cent were men and 28.1 per cent of TB patients were known to be infected with HIV. Mortality among TB patients was 17.2 per cent and kept constant during the period. Death because of TB (230 patients) represented 37.5 per cent of all death causes (613 patients). Among patients who died during the admission for TB, 151 (65.6 per cent) had multisystemic TB, 60 (26.1 per cent) had pulmonary TB and 19 (8.3 per cent) had extrapulmonary TB exclusively. There was clinical suspicion of multidrug-resistant TB (MDR-TB) in 51 (22.2 per cent) of the deceased patients. On multivariate analysis, being older than 30 years (OR=1.6, IC 95 per cent 1.2-2.1) and having HIV infection (OR=5.4, IC 95 per cent 4.0-7.3) were associated with mortality. Conclusions: TB represented 18.7 per cent from the whole diagnostics and 37.5 per cent from the whole deaths. The mortality related to TB in a unit of infectious diseases of a public reference hospital has not decreased over the last 11 years. Age over 30 years and being HIV infected were independently associated with death during hospitalization for TB. (AU)^ien.
Descriptores:Tuberculosis/mortalidad
Morbilidad
Hospitalización
Pacientes
Estudios Retrospectivos
 Estudios Observacionales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Medio Electrónico:http://www.upch.edu.pe/vrinve/dugic/revistas/index.php/RMH/article/view/774/740 / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Raez Miculicich, Luis Estuardo; García Funegra, Patricia Jannet.
Título:Abscesos tuberculosos hepáticos en pacientes con síndrome deinmunodeficiencia adquirida (SIDA)^ies / Tuberculous liver abscess in patients with adquired inmunodeficiency syndrome (AIDS)
Fuente:Rev. med. hered;8(1):45-48, mar. 1997. ^bilus.
Resumen:We report a AIDS patient with the diagnosis of tuberculous liver abscess. We describe and compare our case with another seven patients reported in the medical literature since AIDS epidemic began. We reviewed the clinical presentations (usually fever and abdominal pain), the diagnositic tests (CT Scanguided needle aspiration or ultrasound) and the outcomes of the treatments. Also we did a review of the current literature available of the types of hepatic compromise related with Mycobacteriun tuberculosis in AIDS patients. (AU)^ien.
Descriptores:Tuberculosis Hepática
Absceso
Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida
Pacientes Incurables
Tuberculosis Pulmonar
Límites:Humanos
Masculino
Adulto
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/rmh/v8n1/a8.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Capuñay Chafloque, José; Figueroa Alvarado, Marcos R; Varela Pinedo, Luis Fernando.
Título:Depresión en el adulto mayor. Estudio de una serie de pacientes de consultorio externo de medicina en el Hospital Nacional Cayetano Heredia^ies / Depression in the elderly. Study in patients of the outpatient clinic at the Hospital Nacional Cayetano Heredia
Fuente:Rev. med. hered;7(4):172-177, dic. 1996. ^btab.
Resumen:Objetivo: Determinar la prevalencia de síntomas depresivos y de la depresión mayor en el adulto mayor. Material y métodos: Se realizó un estudio prospectivo y transversal tipo entrevista de caracter descriptivo en pacientes adultos mayores que acudieron a la consulta ambulatoria de medicina del Hospital Nacional Cayetano Heredia, entre abril y mayo de 1995. Resultados: Se encontró que 75 por ciento presentaba algún síntoma depresivo y el 18.3 por ciento de pacientes tenian depresión mayor según DSMIV. Los principales síntomas depresivos fueron estado de animo depresivo, transtorno del sueño y perdida d energía. Además se realizó revisión de la literatura sobre el tema de depresión en adultos mayores. (AU)^iesObjective: To establish the prevalence of depression symptoms and major depression in the elderly. Material and methods: A prospective, transversal and descriptive study was carried out including 60 elderly patients of the outpatients clinic of the Hospital Nacional Cayetano Heredia, between april and may of 1995. Results: We found depression symptoms in 75 per cent of the patients. There was mayor depression in 18.3 per cent of the patients. The most frequent symptoms of depression were: depressive mood, sleep disturbances, loss of energy. Finally we did a revision of the literature about depression in old patients. (AU)^ien.
Descriptores:Depresión
Prevalencia
Pacientes Ambulatorios
Estudios Transversales
 Estudios Prospectivos
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Anciano
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/rmh/v7n4/a5.pdf / es
Localización:PE1.1

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Id:PE1.1
Autor:Cieza Zevallos, Javier Antonio; Velásquez Guerinoni, Silvia María; Miyahira Arakaki, Juan Manuel; Estremadoyro Stagnaro, Luis Oscar.
Título:Prevalencia de alteraciones del medio interno en pacientes adultos hospitalizados^ies / Prevalence of electrolytes and acid base disturbances in hospitalized adults patients
Fuente:Rev. med. hered;7(4):154-161, dic. 1996. ^bgraf.
Resumen:Objetivo: Determinar la prevalencia de punto de los disturbios electrolíticos y ácido-base en adultos internados en el Hospital Nacional Cayetano Heredia, que estuvieran recibiendo fluídos endovenosos al día del estudio. Material y métodos: El estudio fue de corte transversal, descriptivo y analítico. Se recolectaron datos clínicos de las historias respectivas y se buscó la existencia de asociación con los disturbios encontrados. Resultados: Hubo 34/280 pacientes hospitalizados que recibían fluídos endovenosos, 27/34 pacientes fueron adultos menores de 60 años, (promedio 38.17 años). El 44 por ciento fueron varones y el 56 por ciento mujeres. El disturbio electrolítico más frecuente fue hiponatremia (23.52 por ciento), seguido de hipokalemia (20.5 por ciento), hiperkalemia (3.88 por ciento) e hipernatremia (2.9 por ciento). La hiponatremia fue leve en la mayoría (75 por ciento). El uso de diuréticos y el tiempo de hospitalización mayor de cinco días, estuvieron asociados al desarrollo de hiponatremia (p<0.05). La hipokalemia fue leve en el 71 por ciento y severa en un 14 por ciento. La mayoría de las alteraciones electrolíticas se generaron intrahospitalariamente. Las alteraciones ácido-base fueron: alcalosis respiratoria (85 por ciento), acidosis metabólica (33 por ciento), alcalosis metabólica (9 por ciento) y acidosis respiratoria (3 por ciento). Conclusiones: La hiponatremia fue el disturbio electrolítico más prevalente y se generó intrahospitalariamente, mientras la alcalosis respiratoria fue el disturbio ácido-base más prevalente y generalmente se encontró asociada a otras alteraciones. (AU)^iesObjective: To estabish the prevalence point of electrolyte and acid-base disturbances in hospitalized adults patients of Hospital Nacional Cayetano Heredia, who were, in intravenous fluid therapy treatment in the selected day. Material and methods: This is a transversal, descriptive and analytic study. It determined the different electrolyte and acid-base disturbances and their associations with the comorbid information recollected from patientÆs chart. Results: We found 34/280 patients who were in intravenous fluid therapy, 27/34 were adults under 60 years old, (average 38.2 years). Male were 44 per cent and 56 per cent female. Hyponatremia were most prevalent disturbance (23.52 per cent), hypokalemia (20.5 per cent), hyperkalemia (3.88 per cent) and hypernatremia (2.9 per cent). Hyponatremia was mild in 75 per cent. Diuretics and hospitalization greater than 5 days were the factor associated with hyponatremia (p<0.05). Hypokalemia was mild in 71 per cent and severe in 14 per cent. Mayority of electrolyte disturbances were developed during hospitalization. Acid-base alterations were respiratory alcalosis (85 per cent), metabolic acidosis (33 per cent), metabolic alcalosis (9 per cent) and respiratory acidosis (3 per cent). Conclusions: Hyponatremia was the most prevalent disturbance among hospitalized patients and it developed intrahospitalary too, while respiratory alcalosis was most prevalent acid base disturbance and usually it is associated with another alteration. (AU)^ien.
Descriptores:Electrolitos
Desequilibrio Ácido-Básico
Hiponatremia
Pacientes Internos
Alcalosis
Acidosis
Prevalencia
Epidemiología Descriptiva
 Estudios Transversales
Límites:Humanos
Masculino
Femenino
Adolescente
Adulto
Mediana Edad
Anciano
Medio Electrónico:http://repebis.upch.edu.pe/articulos/rmh/v7n4/a3.pdf / es
Localización:PE1.1



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